tirsdag 21. oktober 2014

OnklP & De Fjerne Slektningene - Styggen på ryggen

I dag kom videoen til "Styggen på ryggen", høstens aller største og gledeligste overraskelse på norsk. Som lyn fra klar himmel kom låta om OnklPs indre demoner, og det kan vel trygt sies at den har truffet en nerve hos ganske mange. Jeg nøyer meg nå med å sitere det jeg skrev da låta kom for en måneds tid siden, og under finner dere videoen. Se den, den er kul, med Atle Antonsen i rollen som Styggen.

Fra bloggen 23. september: "Er dette årets beste låt? Sikkert er iallfall at det er veldig lenge siden jeg har hørt en låt som har gjort et så umiddelbart og sterkt inntrykk som "Styggen på ryggen". Rapperen OnklP har spilt inn sitt andre album i år (Slekta II som kommer senere i høst) med sitt rockalibi De Fjerne Slektningene, og jeg skal hilse og si han virker inspirert! "Styggen på ryggen" har etter få dager rukket å bli hyllet i det vide og det brede, og noe annet skulle da også bare mangle. OnklP, eller Pål Tøien som han egentlig heter, blottlegger sine indre demoner og rå angst på en måte som røsker tak i lytteren: "Det føles som jeg er i hælvete, styggen på ryggen har blitt en av mine nærmeste, på skulderen min og minner meg på hvor jævla skeis det derre livet mitt går. Fåkk! Er det rart jeg er redd når styggen på ryggen er han jeg prater med mest, oppå skulderen min og sier at jeg kommer ingen vei her i livet?" Alt i alt er det en fantastisk tekst, kombinert med en tilsvarende god melodi. Dette er den mest perfekte rocklåta som er spilt inn på norsk på lang, lang tid. At Jokke er nevnt i forbindelse med denne singlen er heller ikke  så underlig. Slektskapet er til dels ubehagelig tydelig, men OnklP insisterer i intervjuer på at det ikke er SÅ ille med ham. Jeg håper virkelig han har rett. En mann som kan skrive en låt som "Styggen på ryggen" i en alder av 30 år bør ha adskillig mer å bidra med. Dette er en fremtidig klassiker - jeg lover!"

Se og hør


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar